Är du ett fall för Lyxfällan?

Jag sitter i skrivande stund och kollar på Lyxfällan på tv3. Ehm.. well... det är nästan så jag inte vet vad jag ska säga. Finns det ord som räcker till för att beskriva bortskämdheten?
Denna gång handlar det om en Stockholmscity-tjej. Ekonomi-hjälparen följde med henne en vanlig dag för att se hur mycket pengar hon gjorde av med. För det första så åkte hon taxi för 150kr på ett avstånd som skulle ta fem minuter att gå på istället. Det är personer som henne som verkligen är slemproppar i miljöproblemsmotverkningar. Senare gick dom in i en butik där hon valde ut kläder (på rea) för 20 000 kr totalt.. PÅ REAAA!!!? I slutet av dagen åt de middag på ett ställe och då sa kvinnan att hon har inte råd att leva detta lyxliv som hon lever nu. Vad svarar tjejen då?! "Fast jag vet inte om det här är ett lyxliv direkt" eeeeh.. NEHE?! Go fly a kite och bli lite berest... eller? vad tycker ni?! 

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Vilken liten fejk-bubbla många folk lever i.. Jag blir rädd. Jag blir också jätterädd för att jag ska vara någonstans i närheten av det! Därför tror jag att det är nyttigt att se på program som dessa för att man börjar tänka på hur man själv lever och att man inte vill hamna i samma problem. Jag är verkligen jätterädd för att hamna i svåra ekonomiska situationer i framtiden. Helst skulle jag inte ens vilja ta studielån om jag fick bestämma, men sådant måste man nog räkna med i alla fall.. MEN i annat fall vill jag spara ihop till sådant jag vill ha istället för att ta lån.

Jag blev åtminstonde ganska nöjd i slutet av programmet när hennes pappa slutat betala henne och hon fått insikt i hur mycket hon egentligen gjorde av med i månaden. Nu säger jag verkligen inte att jag inte har några brister - för det har jag - och att jag ska få kasta första stenen för att jag är utan synd. Inget sådant, men jag blir bara så förvånad över hur det kan vara och hur lite självinsikt man egentligen har om sig själv. Mörkrädd.. Jag hoppas inte jag blir ett fall för Lyxfällan i framtiden i alla fall.



452 kronors svull

Kommentarer
Postat av: mamma2

BRA reflektion....

kom aldrig dit o jag vet att du inte kommer att göra det heller...NÄVÄR....s

puss

2009-03-07 @ 10:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback